donderdag 15 maart 2012

Roadtrip Lapland

Zondagmiddag 4 maart om 15.17 ging onze trein naar Rovaniemi. Met allemaal een tas bagage begon ons Lapland avontuur. De trein reed wel een 'stukje' om. Van Joensuu naar Rovaniemi rechtreeks is ongeveer 550 kilometer. Als je echter in Helsinki moet overstappen is die afstand meer dan dubbel zo groot. 16 uur. Zolang zaten we in de nachttrein. Voor de overstap begon de reis niet zo goed. Als je online je treinkaartje koopt, reserveer je namelijk een stoel. Dat hadden wij natuurlijk niet met onze interrail met als gevolg dat we na elk station van onze plaatsen gestuurd werden omdat deze gereserveerd waren. Gelukkig was het na de overstap een stuk rustiger (wie moet er nou naar Rovaniemi!?) en konden we wat slapen. Niet zo goed als die kerel die van zatheid niet meer kon lopen, maar toch...
Op het station in Rovaniemi konden we vervolgens onze auto ophalen. Het mannetje van Europcar was ontzettend zenuwachtig op zijn eerste werkdag, maar dat was nergens voor nodig. De auto was perfect! Een Ford Fiesta met goede winterbanden. Daar gingen we dan! Op naar Saariselka voor onze eerste stop. De wegen waren trouwens veel beter dan we verwachtten. Op de meeste plekken konden we 70-80 km/h rijden.
Onderweg hebben we in wereldstad Tankavaara nog het goudmuseum aangedaan. Een knus en leuk stopje. De goldrush had Finland blijkbaar niet overgeslagen. Na een kopje koffie in het sfeervolle cafeetje hoeften we nog maar een half uurtje naar het toeristische Saariselka.

Na wat gerust te hebben van onze toch wel vermoeiende reis, waren we 's avonds klaar om met onze Slowaakse en Oostenrijkse vrienden het noorderlicht te gaan bekijken. Een lekkere wandeling door het duister bracht ons op de bergtop. Het hoogste en donkerste punt. Toen we net dachten dat het niet meer kwam, verschenen er overal in de lucht groene, rode, wite en gele strepen. Ongelooflijk om te zien! Het veranderde om de seconde van kleur en vorm. Ombeschrijfelijk, zoiets moet je zien. De dag sloten we af door naar een bbq-party te gaan. Dit hield in dat een bij elkaar geraapt stel, internationaal, backpack-achtig types bij elkaar in een wigwam zit om daar het avondeten bij elkaar te braden. Helemaal geweldig!

De volgende dag zijn we het Urho Kekkonen National Park ingegaan. Een gebergte met de boomgrens halverwege. Een hoop dalen en uitgesneden beken maakte het landschap prachtig. vooral het uitzicht vanaf het hoogste punt over het omliggende gebied was geweldig. Dit punt was boven de boomgrens en was dus een enorme sneeuwvlakte. Bergen kwamen als puisten met witte koppen boven de bomen uit (zo klinkt het ineens minder mooi, maar anders kan ik het niet beschrijven). 's Avonds werd het dan tijd voor een echte slee-competitie. De geprepareerde officiele baan waar de volgende dag het WK sleeen op gehouden zou worden, hebben we is even goed uitgeprobeerd!

Voor ons stond er de reis naar Enontekio op het programma. Een geweldige weg die ons door de Noorse inham in het noorden van Finland bracht. Noorwegen en Finland is heel verschillend qua landschap. Ongeveer op de grens verdwenen de bomen en werd het land veel opener. De Noorse huizen als gekleurde stipjes op de witte bergen. Wel was er flinke wind die dag. De stuifsneeuw waaide als rook uit een rookmachine over de weg heen.

Enontekio is verruit het meest saaie dorp dat ik ooit heb gezien. De kerk, supermarkt en ons hotel bepaalde het beeld van het dorp. Er stonden nog wel wat boerderijen omheen. Het hotel leek op een bejaardehuis. Het rook er zelfs naar! Heel geitewollen sokken, 50+'ers Nederland heeft zich dan ook verzameld in dit plaatsje. Je kunt je niet voorstellen dat je uren door de middle of nowhere hebt gereden en dan vervolgens bij het ontbijt 'goedemorgen' moet horen van een stel typische ANWB'ers. Snel weer wegrijden dus! De omgeving was echter wel weer betoverend. Wel een mooie tussenstop dus. Ook om te kunnen lachen!

Op donderdag zijn we naar Kilpisjarvi gereden. De weg ernaar toe was opnieuw geweldig! Deze loopt langs de grens met Zweden. De kans om ook even Zweden aan te tikken lieten we natuurlijk niet liggen. Met resultaat! Eenmaal het grensplaatsje uitgereden (wel vijf huizen en een tankstation!), kwamen we meteen rendieren tegen! Een hele kudde! Over het algemeen zijn de wegen in Lapland niet erg druk, dus kun je makkelijk even stoppen om een plaatje te schieten. And so we did! De rest van de weg was ook erg mooi. Helemaal door de besneeuwde bergen heen richting Noorwegen.

's Avonds de hele avond spelletjes, boek lezen, sauna en natuurlijk The Voice Of Finland kijken! Dat maakt ons uitgerust voor een dagje Noorwegen. Op naar een fjord! Het was heel gek om een groot oppervlak niet-bevroren water te zien. Het was echt prachtig!

's Avonds liet het noorderlicht zich weer zien. Niet zo vel als die maandag, maar ook weer heel mooi!

De volgende dag zijn we naar Muonio gereden. Vanuit daar zijn Laura en ik een dagje gaan skieen. Daan was die dag niet zo lekker helaas. Een skipiste op het puntje van een kale berg. Heel breed en vooral heel rustig. Skieen met geweldig uitzicht. Eind van de middag waren er steeds meer kleuren te zien aan de hemel. in het westen begon het oranje te kleure, in het zuiden groenblauw, en in het noorden en oosten blauw. Prachtig om te zien!

Onze laatste dag Lapland bestond uit terugrijden naar Rovaniemi om SantaVillage te bezoeken. Een vreselijke toeristische plek maar tegelijkertijd geweldig! Hier toch wat Japanners gespot. Met een handje geven aan de kerstman sloten we ons avontuur af. Het was geweldig!

1. Gaaf Daan! Geniet van de overige weken ;)

2. Mooi verhaal en prachtige foto's. Heerlijk om te lezen, ik reis met je mee! xx

3. Hoi Daan,
    Wederom genoten van je verhaal en foto's.