woensdag 1 februari 2012

Eerste dagen school

De laatste drie dagen zijn we naar school geweest. De eerste dag toch wel even spannend! Allemaal nieuwe gezichten, het horen van talen waarvan het bestaan hiervoor onbekend was en natuurlijk nog steeds koud! De eerste dag kregen we vooral te horen dat we welkom waren en dat het koud was. Zeker voor de Braziliaanse zal het wennen worden. De universiteit strekt zich uit over heel Joensuu en is dus best groot. Wij zitten op de Sirkalla-campus.  ’s Avonds hebben we naar de prachtige zonsondergang gekeken op het Pyhäselkä-meer.

Na school zijn we op dinsdag naar Joensoenelli gegaan. Dit is het bedrijf dat de kamers verhuurd in Joensuu. Bij het krijgen van de sleutel werd meteen het saunaschema bijgevoegd: oké, we zijn dus echt in Finland! Vol enthousiasme pakten we een taxi met al onze koffers naar Karjameäntie. Grote vierkante gebouwen stonden voor ons. De straat bestond uit allemaal dezelfde gebouwen. In deze grote blokkendozen zijn verschillende appartementen te vinden waarin de kamers zich bevinden. Toen ik binnenkwam rook het heel raar. Dat viel het meeste op. Ik was wel blij dat er gewoon een bed en bureau stond. We hadden van een Frans stel gehoord dat er niks in hun kamers stond toen zij drie weken geleden de sleutel hadden opgehaald. Zij zijn toen naar een tweedehands winkel gegaan en in gebrekkig Engels uitgelegd wat ze waar wilden hebben en vervolgens een slee gekocht om het te vervoeren. Dat had ik wel willen zien! Maar goed, ik had gelukkig gewoon een bed, bureau en kast. Later op de avond kwam wel even het besef. Ik ben toch wel heel ver van huis, in een huis dat best vervuild is door een gekke Indiër, zonder internet en voor de eerste keer alleen in een ruimte. Toen had ik wel even het gevoel van ‘Waar ben ik in godsnaam aan begonnen??’. Daarna slapen zonder deken, gordijnen en kussen, want die waren niet aanwezig in de kamer.

De volgende dag kwam alles weer helemaal goed. Smile, you’re in Finland! Hup, ’s ochtends weer de kou in (-24 vandaag) en internet en dekens fiksen. Het survivalpakket van de studentenvereniging bood uitkomst. Pannen, servies en beddengoed waren een feit! Na school even een modem gehaald voor het internet en we waren compleet. Kaija, onze tutoring teacher, heeft ons ontzettend geholpen met op en neer rijden. Samen met twee slowaken (met heel grote en zware koffers) werden we gebracht naar een andere kampus voor ons survivalpakket en daarna naar Karjameäntie. Vandaag was echt super! Grap van de dag: de Fin is gefinisht! Tja, had je bij moeten zijn denk ik…

Nu dus uitkijken naar de onze eerste les Fins morgen op mijn verjaardag! Dat moet leuk worden!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Daan,

    Ik heb toch wel met je te doen. Als ik nu hier naar buiten kijk (vrijdagmiddag 1uur) sneeuwt het en het is -6 geloof ik maar vergeleken met jou is het hier tropisch. Ik blijf je volgen. Sterkte daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Daan,je moeder is hier en heeft er voor gezorgd
    dat ik jou kan antwoorden op je gezellige verhalen uit
    finland! We lezen ze met groot plezier en bewondering!
    Wat een avontuur is het toch. Waar schijnlijk gaat hier
    a.s. zaterdag de 11 stedentocht beginnen??? Heel Ned.
    houdt de adem in dat snap je wel!
    Veel liefs en groetjes van ons beiden O en O.

    BeantwoordenVerwijderen